Met de stoomtrein - Reisverslag uit Ambleside, Verenigd Koninkrijk van Jeroen en Marjolein - WaarBenJij.nu Met de stoomtrein - Reisverslag uit Ambleside, Verenigd Koninkrijk van Jeroen en Marjolein - WaarBenJij.nu

Met de stoomtrein

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Marjolein

14 Juni 2010 | Verenigd Koninkrijk, Ambleside

Maandag 14 juni: stoomtrein Eskdale
Weer: droog met een enkel stapelwolkje en lekkere temperatuur
Weer heerlijk uitgeslapen en zowaar vandaag is het droog. Het ziet er nog wel dreigend uit maar klaart in de loop van de ochtend steeds verder op. We gaan weer rustig ontbijten en willen daarna met het smalspoor stoomtreintje van Eskdale naar de kust toe. Om daar te komen moeten we eerst 2 passen rijden met hellingspercentages tot wel 30%!
Dapper gaan we op weg en genieten van de waanzinnige omgeving; eerst nog veel bossen en weilanden met schaapjes daarna overgaand in woestere delen waar water en weiden elkaar afwisselen. De weg wordt allengs smaller totdat het echt enkelbreed is met af en toe een passeerplek. Campers, caravans etc. zijn hier dan ook niet meer toegestaan. Dat het een hele klim is de 2 passen op dat merken we want zelfs in zijn 1 moet de auto goed aan de bak. Gelukkig is het niet extreem druk en houdt iedereen rekening met elkaar. Onderwijl genieten we van de fantastische uitzichten om ons heen. In Eksdale drinken we eerst nog wat koffie en thee alvorens in het stoomtreintje te mogen stappen. Laura is echt dol van enthousiasme alhoewel ze zich wel een hoedje schrikt als de machinist de 1e keer de stoomfluit luid. Ze geniet en springt door het wagentje heen er weer terwijl Jeroen en ik druk aan alle kanten foto's en filmopnames maken. Wat een tochtje! Wat een mooie omgeving! Bij het eindpunt in Ravenglass zitten we zelfs aan de kust en daar is het inmiddels echt zomers warm geworden. Omdat het al 1 uur geweest is besluiten we niet meer het stadje in te gaan maar gewoon daar aan een picknick tafel een heerlijke lunch te nemen alvorens we met het volgende treintje weer terug gaan. Die blijkt getrokken te worden door de oudst nog rijdende 15" motor en pruttelt als de beste. Weer genieten we volop ook al valt Laura zowat om van de slaap.
Terug bij de auto valt ze dan ook snel in slaap terwijl Jeroen voor de 2e keer vandaag de passen overrijdt. Ook dit keer gaat alles goed en komen we veilig aan in Ambleside waarvandaan we doorrijden naar de camping. Even met z'n allen rust genomen en toen weer richting speeltuin. Lekker ons uitgeleefd en toen gezellig in de voortent genoten van een broodmaaltijd. Nog even buiten spelen en daarna is de kleine dame naar bed gegaan. Slapen is er weer niet bij want ze is nog te vol van de dag vandaag. Rogier was zo lief om ons te laten weten dat Nederland vandaag gewonnen heeft! Gaaf hoor maar wel raar om ook dat nieuws helemaal niet te horen hier.
Nu lekker boekje lezen en dagboek schrijven en genieten van de zingende vogels op de camping. Ook genieten we van alle contacten die we hebben met onze mede kampeerders.